o zajęciach

 

Na wstępie bardzo proszę o zapoznanie się z informacjami o stylu, którego chcesz się nauczyć.

 

 Wejdź tutaj : TAIJIQUAN

   

 

Na treningi zapraszam osoby dorosłe. Typowy dla młodzieńczego wieku nadmiar energii sprawia, że juniorzy lepiej odnajdują się w zewnętrznych stylach gongfu.  

 

Nauka Taijiquan na podstawowym poziomie nie stawia szczególnych wymogów sprawnościowych, dlatego z powodzeniem mogą się go nauczyć osoby dorosłe. Wiek nie musi być ograniczeniem, pod warunkiem braku przeciwwskazań zdrowotnych, wykazania chęci do nauki, systematyczności i wytrwałego treniningu. Najliczniej reprezenowana przez uczniów taijiquan jest grupa wiekowa 35-55. Adepci taijiquan z powodzeniem trenują do późnej starości. 

 

Proces nauczania jest powolny. Taijiquan lubi cierpliwość i skupienie. Poza tradycyjnym - bojowym aspektem niesie korzyści w profilaktyce zdrowotnej  TU    

 

Taijiquan wykorzystuje połączenie ruchu ciała ze swobodnym przepływem energii wewnętrznej, głębokim oddechem, rozluźnieniem mięśni, siłą wynikającą z prawidłowego ustawienia kości, stawów i ścięgien. Powoli wykonywane sekwencje Taijiquan wraz z praktyką Qigong wymagają mentalnego zaangażowania, skupienia. Systematyczny trening prowadzi do harmonii ciała i umysłu, uczy głębokiej relaksacji oraz jest dążeniem do osiągnięcia 'nieśmiertelności' rozumianej jako sprawność ruchowa i intelektualna do późnych lat życia. 

 

 

 

Tradycyjne metody nauczania Taijiquan są bardzo czasochłonne i żmudne, a nauka długich form wymaga poświęcenia i czasu (wielu lat praktyki). Chińscy mistrzowie trenowali przez wiele godzin, a treningi były bardzo rygorystyczne. Często zaczynali ćwiczyć w bardzo młodym wieku. 

 

W dawnych Chinach filozofia taoistyczna określiła zasady dla wielu dziedzin życia, zatem także dla sztuk walki, do których zalicza się Taijiquan. Niekorzystne jest zawężanie spojrzenia na styl Tai Chi do ścieżki rozwoju duchowego. Praktyka Taijiquan wymaga bowiem wytrwałej pracy nad ciałem, a metody treningowe prowadzące w efekcie do lepszego zdrowia zgodne są z metodami treningowymi wewnętrzych sztuk walki.

 

 

  

Początkujący adepci taijiquan uczą się postaw, kroków, rozciągają, wykonują ćwiczenia oddechowe, poznają proste ruchy  z formy Yang Taijiquan. Nierozłącznym elementem treningów jest praktyka Qigong Taiji.

Następnie przechodzą do nauki krótkiej formy stylu Yang, aby móc samodzielnie ćwiczyć w celach rekreacyjnych.

Nie ma taijiquan bez zagadnień kuli taijiquan oraz tuishou czyli tzw. pchania dłoni z partnerem. Te zagadnienia nauczane są w ramach dodatkowych warsztatów, obozów, szkoleń.

Tzw. formy (sekwencje) Yang Taijiquan oraz zestawy Qigong wraz z różnorodnymi ćwiczeniami psychofizycznymi uczą  wytrwałości i cierpliwości, są pomocne w osiągnięciu głębokiej relaksacji, równoważą ciało i umysł, pozytywnie wpływają na koordynację,  świadomości własnego ciała, emocje, budują odporność, zwiększają elastyczność, siłę, no i co kluczowe .. zapewniają dobry przepływ Qi.

 

 Podczas treningów główny nacisk kładę na rekreacyjno-relaksacyjne techniki ruchowe (a nie aplikacje bojowe TU), co wynika z potrzeby równoważenia w naszych organizmach negatywnych skutków stresu spowodowanego zbyt szybkim tempem życia oraz hipokinezją, które w konsekwencji prowadzą do chorób cywilizacyjnych jak: otyłość, nerwice, depresje, wady postawy, nadciśnienie, upośledzenie pracy mięśnia sercowego, obniżenie wydolności fizycznej, odwapnienie, zaniku mięśni, problemów krążeniowych. Na początkowym etapie nauki najistotniejszy jest zatem relaks i wzmocnienie organizmu poprzez systematyczny trening taijiquan. Konieczna jest jednak samodyscyplina oraz wytrwałość.

  

Migawka z treningu plenerowego Osób początkujących:

 

  

Wymagania wstępne wobec ćwiczących:

- zmienne, sportowe obuwie na płaskiej podeszwie (typu hallówki, półtrampki, tenisówki)
- wygodny, niekrępujący ruchów strój sportowy (spodnie z gumką w pasie, koszulka lub bluza) 
- brak przeciwwskazań zdrowotnych do rozpoczęcia ćwiczeń (poważne choroby, kontuzje)
- prośba o zachowanie punktualności
- nie spożywanie posiłków bezpośrednio przed rozpoczęciem zajęć

- wyłączenie lub wyciszenie telefonów komórkowych na czas trwania zajęć


 

Zainteresowanych zapraszam do foto galerii - TU