o zajęciach

umil sobie czytanie i posłuchaj :

 

 

Na treningi zapraszam osoby dorosłe. Młodzież może uczestniczyć w zajęciach,  jednak typowy dla tego wieku nadmiar energii sprawia, że lepiej odnajduje się w zewnętrznych stylach gong fu.

 
Praktyka Taijiquan na podstawowym poziomie nie stawia trenującym szczególnych wymogów sprawnościowych ani ograniczeń wiekowych. Ważne są chęci, systematyczność, skupienie.

Proces nauczania jest powolny. Ćwiczenia wymagają cierpliwości lecz niosą korzyści zdrowotne  TU   

Taijiquan mogą nauczyć się studenci i seniorzy o ile wykażą zainteresowanie i będą systematyczni.

 

Styl Yang Taijiquan wykorzystuje połączenie ruchu ciała ze swobodnym przepływem energii wewnętrznej, głębokim oddechem, rozluźnieniem mięśni, siłą wynikającą z prawidłowego ustawienia kości, stawów i ścięgien. Powoli wykonywane sekwencje Taijiquan wraz z praktyką Qigong wymagają mentalnego zaangażowania. Systematyczny trening prowadzi do harmonii ciała i umysłu, uczy głębokiej relaksacji oraz jest dążeniem do osiągnięcia 'nieśmiertelności' rozumianej jako sprawność ruchowa i intelektualna do późnych lat życia. 

 

 

 

Tradycyjne metody nauczania Taijiquan są bardzo czasochłonne i żmudne, a nauka długich form wymaga poświęcenia i czasu (wielu lat praktyki). Chińscy mistrzowie trenowali przez wiele godzin, a treningi były bardzo rygorystyczne. Często zaczynali ćwiczyć w bardzo młodym wieku. 

 

W dawnych Chinach filozofia taoistyczna określiła zasady dla wielu dziedzin życia, zatem także dla sztuk walki, do których zalicza się Taijiquan. Niekorzystne jest zawężanie spojrzenia na styl Tai Chi do ścieżki rozwoju duchowego. Praktyka Taijiquan wymaga bowiem wytrwałej pracy nad ciałem, a metody treningowe prowadzące w efekcie do lepszego zdrowia zgodne są z metodami treningowymi wewnętrzych sztuk walki.

 

 

  

Początkujący adepci taijiquan uczą się postaw, kroków, rozciągają, wykonują ćwiczenia oddechowe, poznają proste ruchy  z formy Yang Taijiquan. Nierozłącznym elementem treningów jest praktyka Qigong Taiji.

Następnie przechodzą do nauki krótkiej formy stylu Yang, aby móc samodzielnie ćwiczyć w celach rekreacyjnych.

Nie ma taijiquan bez zagadnień kuli taijiquan oraz tuishou czyli tzw. pchania dłoni z partnerem. Te zagadnienia nauczane są w ramach dodatkowych warsztatów, obozów, szkoleń.

Tzw. formy (sekwencje) Yang Taijiquan oraz zestawy Qigong wraz z różnorodnymi ćwiczeniami psychofizycznymi uczą  wytrwałości i cierpliwości, są pomocne w osiągnięciu głębokiej relaksacji, równoważą ciało i umysł, pozytywnie wpływają na koordynację,  świadomości własnego ciała, emocje, budują odporność, zwiększają elastyczność, siłę, no i co kluczowe .. zapewniają dobry przepływ Qi.

 

 Podczas treningów główny nacisk kładę na rekreacyjno-relaksacyjne techniki ruchowe (a nie aplikacje bojowe TU), co wynika z potrzeby równoważenia w naszych organizmach negatywnych skutków stresu spowodowanego zbyt szybkim tempem życia oraz hipokinezją, które w konsekwencji prowadzą do chorób cywilizacyjnych jak: otyłość, nerwice, depresje, wady postawy, nadciśnienie, upośledzenie pracy mięśnia sercowego, obniżenie wydolności fizycznej, odwapnienie, zaniku mięśni, problemów krążeniowych. Na początkowym etapie nauki najistotniejszy jest zatem relaks i wzmocnienie organizmu poprzez systematyczny trening taijiquan. Konieczna jest jednak samodyscyplina oraz wytrwałość.

  

Migawka z treningu plenerowego Osób początkujących:

 

  

Wymagania wstępne wobec ćwiczących:

- zmienne, sportowe obuwie na płaskiej podeszwie (typu hallówki, półtrampki, tenisówki)
- wygodny, niekrępujący ruchów strój sportowy (spodnie z gumką w pasie, koszulka lub bluza) 
- brak przeciwwskazań zdrowotnych do rozpoczęcia ćwiczeń (poważne choroby, kontuzje)
- prośba o zachowanie punktualności
- nie spożywanie posiłków bezpośrednio przed rozpoczęciem zajęć

- wyłączenie lub wyciszenie telefonów komórkowych na czas trwania zajęć


 

Zainteresowanych zapraszam do foto galerii - TU